tisdag 2 februari 2010

En favorit

Jag känner att jag måste skriva något och ge ifrån mig ett livstecken så ni inte tror att jag deppat ihop efter förlusten av baggen. Sanningen är att jag har haft fullt upp. Jag har precis börjat om på min tjänst på Hushållningssällskapet, efter senaste föräldraledigheten. Jag jobbar där 50% och resterande tid jobbar jag här hemma med mitt eget företag. Det blir en bra kombination, hoppas jag. Barnen är inskolade på förskolan och vi har genomlidit första svängen förkylning. Min har inte riktigt släppt taget om luftvägarna än. Jag hoppas att hostan ger sig snart!


I helgen serverades en favorit i vårt hus, lammfärspaj. Här kommer receptet:

Pajdeg:
5dl vetemjöl
200g smör
3/4 del vatten

Fyllning:
400g lammfärs
lite smör till stekning
salt, svartpeppar
1 dl strimlad purjolök
1 dl hackad dill
3 msk senap
3 msk chilisås
1 1/2 dl gräddfil

Sätt ugnen på 200 grader. Förgrädda pajskalet i 10 min. Bryn färsen. Krydda och blanda i purjolök och låt eftersteka. Rör sedan ner övriga ingredienser. Gör ev ett lock eller "garnering" av resterande pajdeg. Grädda ca 20 min. Ät och njut!

1 kommentar:

Titti sa...

Låter jättegott - det måste vi prova här hemma. Vi har en del lamm i frysboxen att ta av. Hoppas allt är väl med dig i snödrivorna. Här är det rejäl vinter med, men lite mildare nu, fåglarna kvittrar och solen tittar fram ibland så man får en liten hint om att våren nog kommer i år med!

Kram från Titti