lördag 25 september 2010

Fullt upp som vanligt!

Jag hinner inte med att skriva så mycket här på bloggen. Det är mycket jobb utomhus så här års och innetid går åt till att försöka hålla hushållet något sånär ordnat och städat...
Lammen vägs med jämna mellanrum. Nu har vi hunnit skicka de två första omgångarna med lamm på slakt. Knappt 50 lamm är kvar. Betestillgången börjar avta så vi har börjat utfodra med ensilage också. Tacklammen som vi sparar till liv är klippta och har fått flytta in i fårhuset tillsammans med några av årets förstagångslammare som gett allt i sommar och behöver äta upp sig lite. De äldre tackorna går kvar ute ett tag till.
Riksbedömningar har vi haft här i Norrbotten också. Läs mer här! Ett par av våra bagglamm har flyttat till nya hem. Hoppas de gör ett bra jobb! Två baggar har hunnit flytta hit till gården också. Vi hämtade hem dem för en vecka sen. De är fotbadade och går nu med slaktbaggarna. Tyvärr har jag inga bilder att visa på dem. Jag ska visa upp dem här senare!


I helgen är jag på klippkurs i Kallax ordnad av Hushållningssällskapet och Gröna Navet. Vår kursledare heter Erik Uhlås. Lärorikt som alltid att vara på kurs. Förhoppningsvis kan jag efter detta vara mer behjälplig hemma med klippningen framöver! Jag kan ju inte lita till att mor kan klippa alla djuren för alltid!

Inga kommentarer: